čtvrtek 23. ledna 2014

Delirium - Lauren Oliver




Autor : Lauren Oliver
Název : Delirium
Název v angličtině : Delirium
Série : Delirium
Díl : 1.
Nakladatel : CooBoo
Datum vydání : 2012/11
Počet stran : 352
Cena : 272,- (na bux.cz), kolem 350,- ( v Dobrovském)


Anotace


Tvrdí, že když nás vyléčí z lásky,
budeme navždy šťastní a v bezpečí.
I já tomu věřila.
Až doteď.
Teď se vše změnilo.
Raději budu nakažena láskou,
byť jen na zlomek vteřiny,
než abych žila stovky let
ve spleti lží.

Strhující dystopický příběh o lásce, ve světě bez lásky 




He is my world.


Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku,
díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný... Jenže Lena se několik týdnů před zákrokem zamiluje a nehodlá se své lásky vzdát.








 
Obálka je vcelku jednoduchá, přesto ale kouzelná a originální. Ani nevím proč, ale modrá barva mi ke slovu Delirium zkrátka sedí, jakoby už to tak bylo dáno :) Škoda jen, že jde o sundávací obal a pravý obal je bílý, což je pro mě trochu nepraktické..bílá prostě nezůstane bílou i kdyby jste se snažili sebevíc. Naše česká obálka není stejná jako originál, přesto se mi líbí víc než ta americká. I když, 2. obálka na obrázku je taky krásná.

Delirium (Delirium, #1) Delirium (Delirium, #1) Delirium Amoris (Delirium, #1) Delirium (Delirium, #1) 


 
Lena : hlavní hrdinka
Magdalena - Lena.. Na tohle jméno jsem si musela chvíli zvykat. Lena jakožro hlavní postava byla myslím fajn. Ze začátku taková ta slušná holka, která nechce nijak vybočovat a je ovlivněna pravidly města. Najednou potká Alexe a během jednoho dne se dokáže zamilovat a úplně změnit svůj život, názory, myšlenky. Ze začátku mi připadala trochu naivní, ale ke konci knihy jsem si ji zamilovala a to jak bojovala o svůj život bez léčby bylo vážně něco.

Alex : boy no.1
Alex, opět krásné jméno pod kterým si dokážu představit jen a jen krásného hrdinu. Je úžasný. Líbilo se mi jeho chování už od samého začátku, nedokážu na něm najít ani jedinou chybičku. Možná jen jednu, ale o té budu mluvit dole..

Hana : Nejlepší kamarádka Leny
Hana byla taková ta správná trochu rebelská kamarádka. Bylo mi jí ale na konci hodně líto. To, že vlastně celou dobu kryla a podporovala vztah Leny a Alexe a přitom ona sama nikoho neměla a ani nenachystala žádný podraz a také to, jak se musela s Lenou rozloučit :/



>_< Nevím, jak to Lauren dělá, ale jak dokáže vždycky vymyslet tak dokonale promyšlený příběh. Opět se nestačím divit. V knize postupně odhaluje celou situaci Portlandu, tenhle jeden velký problém, kdy lidé žijí bez lásky. V 18-ti letech se nechají "naočkovat" a poté už se chovají jako naprosto necitlivé bytosti, nesmějí se, netančí, nepláčou radostí ani smutkem, nemilují. Přesto si to ale neuvědomují, a jsou nejspíš šťastní. Ale jak může takový svět existovat? Život bez jakýchkoliv citů? Vždyť je to hrozné. Po celou dobu knihy jsem nejmíň stokrát uvažovala. Je tahle myšlenka správná anebo ne? Ano, láska je očas na obtíž, trápíme se, děláme hrozné věci, ale zároveň je to i obrovský pocit štěstí. Přesto se pořád nemůžu rozhodnout, jestli léčba lásky je úplně špatná. Něco na to přeci jen je..Ale rozhodně nechci ničemu takovému podstoupit! 
Teď už k samotnému ději a čtivosti knihy. Začátek byl na můj vkus trošičku nudný, ale na zdlouhavé začátky už jsem si u Lauren také zvykla. Kniha mě začala hodně bavit až někdy v polovině a poté so začala hledat svou matku, to už jsem byla z Deliria nadšená a všechno mělo najednou rychlý spád. Na začátku každé kapitoly byl krásný nadpis a různé citáty, kousek verše, poučka nebo jiný text patřící k tématu deliria. Je to moc hezký nápad, většinou byly tyto krátké textíky vážně trefné a hezké..ale upřímně, když jsem byla na konci napínavé kapitoly a chtěla začít číst tu další, vůbec se mi nechtěly číst nějaké citáty a prostě to přeskočila. Pro zpestření hezké, ale ke konci knihy už jsem je ignorovala.


Teď trochu spoileru.
True omg.Hodně velké překvapení pro mě bylo, když se Lena dozvěděla, že její matka vlastně celou tu dobu byla vězněna a nakonec utekla. Vážně obrovské překvapení a jsem za to moc ráda, protože se spolu doufám určitě v dalších dílech setkají :) A poté přišla ta nejvíc šílená část. Plánovaný útěk do divočiny, chycení a Lena přivázaná k lůžku a čekající na předčasnou léčbu. V té chvíli, ani si nedovedete představit jak jsem trpěla. Tak strašně jsem se bála. Moc často se mi to nestává, ale byla jsem z toho úplně v depresi a chvíli jsem měla fakt nutkání přestat číst. Protože jsem slyšela, že konec je špatný..myslela jsem si, že to skončí tak, že Lenu nakonec z deliria vyléči, což by bylo dost děsné..Nakonec to ale bylo ještě děsnější, než jsem předpokládala. Bože, ten konec..Lena na druhé straně plotu a Alex stále na tom stejném místě na druhé straně, celý od krve..Nejdřív jsem tomu nedokázala uvěřit, pořád si říkala, že to není pravda, ale...myslím, že Alexe už nic nezachrání. Nechápu, jak mohla Lauren zabít druhou hlavní postavu, štve mě to nehorázně moc. Na druhou stranu, podle mě to, co udělala Alex nebylo hezké. Lena sice přežila, ale v jaké teď bude situaci? Úplně sama na druhé straně plotu, opuštěná, zmatená a hlavně ztratila toho, koho milovala nejvíce. Myslím, že pro oba by bylo lepší, kdyby zemřeli spolu v náruči. Sice je to taky hodně drastický konec, ale pořád lepší než tohleto :/   Nemůžu se smířit s tím, že si Lena bude hledat nějakého nového kluka do kterého se zamiluje (jestli vůbec). Ach jo..



Mé celkové shrnutí knihy? Opět neskutečný kousek, hodně emocionální, dojemný, děsivý, možná až děsivě reálný. První polovina knihy trochu průměrná, ale druhá polovina a hlavně konec je přímo epický. Jsem hodně naštvaná za ten konec, nemůžu se s tím smířit, ale jinak je samozřejmě moc těším na další díly. Jsem vážně zvědavá, jak tohle dopadne, protože Lauren zase překvapila a celý příběh otočila vzhůru nohama opačným směrem, než kam původně mířil.

 


Knižní trailer



1 komentář:

  1. zajímavé. moc se mi to líbí. knihu bych chtěla číst.

    OdpovědětVymazat